Danske Maritime: Scrubberforbud vil være politisk selvmål
Miljøminister Magnus Heunickes forslag om at forbyde udledning af scrubbervand kritiseres af Danske Maritime, der mener, at “et forbud kan påvirke den internationale skibsfart til Danmark negativt, den maritime branche bliver ramt hårdt økonomisk”.
Ministeren ønske om at forhandle med Folketingets partier om et forbud kommer på baggrund af tal fra Miljøstyrelsen, der viser, at at udledningen af scrubbervand fra skibe er en væsentlig kilde til flere af de tungmetaller og tjærestoffer som forurener havmiljøet.
Danske Maritime og danske producenter af scrubbere har givet “fagligt input” til forarbejdet i Miljøministeriet, “men en række tekniske og faktuelle bemærkninger fra den maritime industri blev ikke medtaget trods vedholdende kommunikation,” skriver organisationen i en pressemeddelelse.
“Derfor vil den politiske debat nu hvile på et forkert grundlag, hvor bæredygtighed ses i et alt for snævert lys,” siger Jenny Braat, der er adm. direktør i Danske Maritime.
Danske Maritime fremhæver, at scrubberteknologien blev udviklet med opbakning fra Miljøministeriet “og løser de ønskede miljøudfordringer”.
Ifølge Miljøministeriet har udledningen af scrubbervand medvirket til, at der er for høje niveauer af en række tungmetaller og tjærestoffer som bly, cadmium, anthracen og benz(a)pyren i havmiljøet.
Beregninger fra Miljøstyrelsen viser, at op mod 20 procent af udledningen af nikkel og 7 procent af udledningen af anthracen kommer fra scrubbervand, fremgår det af en pressemeddelelse fra Miljøministeriet.
Danske Maritime peger på, at scrubberne har reduceret luftforureningen markant og hævder, at brugen af olie med lavt svovlindhold ikke er et godt alternativ.
“Også denne type brændstof kan medføre betydelig luftforurening uden en scrubber og har et højt klimaaftryk i produktionen. Igen efterlyses en holistisk tilgang til klima- og miljøpåvirkning,” skriver Danske Maritime i pressemeddelelsen.
- emte