Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

Om mindre end måned, skal landene i FN´s søfartsorganisation, IMO forsøge at opnå enighed om, hvor store reduktioner, der skal laves, og træffe beslutninger om rammerne for bl.a. hvordan et økonomisk virkemiddel som en afgift skal udformes og indføres. Og her bør u-landene tænkes ind, mener Danske Rederier.

U-landene bør betænkes med midler til klimafinansiering fra den klimaafgift, der kan være på vej fra skibsfarten, mener Danske Rederiers vicedirektør, Jacob K. Clasen.. Foto: Danske Rederier

Måske lykkedes det denne gang at nå til enighed om en global aftale om at regulere udledningerne fra den globale skibsflåde, når medlemslandene i IMO om få uger sætter sig sammen, og det vil blive hilst velkommen af Danske Rederier. 

“Danske Rederier ser positivt på en afgift som instrument til at drive skibsfart mod klimaneutralitet i 2050. Men afgiften skal bruges smart og ikke gå til rederier, som har siddet på hænderne,” skriver organisationen i en pressemeddelelse forud for en konference i dag på Christiansborg, som Oxam Danmark er vært for. 

”En afgift skal bidrage til at bygge bro over prisforskellen mellem grønne og fossile brændstoffer og dermed give incitament til at sejle grønt. Det handler først og fremmest om at drive udviklingen i en grøn retning og reducere udledningerne fra skibsfarten,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier, der er en af oplægsholderne på konferencen. 

Han peger på, at en afgift vil motivere industrien til at finde og skalere de innovative løsninger, der kan nedbringe udledningerne. 

“Samtidig vil det give en stor pose penge, der vil kunne støtte udviklingslandene i deres grønne omstilling og produktion af nye brændstoffer. Hvis en global aftale skal lykkes og blive en succes, kan vi ikke efterlade udviklingslandene på kajen,” siger Jacob K. Clasen. 

Verdensbanken har kortlagt, hvilke lande der rummer et stort potentiale for produktion af grønne brændstoffer. Her nævnes blandt andet lande som Sydafrika, Namibia, Eritrea, Sudan, Etiopien, Indonesien. Men det vil kræve, at de får støtte, og her ville pengene fra afgiften på skibenes udledninger bestemt gøre gavn. 

”Der er brug for enorme mængder grøn strøm til at producere de brændstoffer, der i fremtiden skal få skruen til at dreje rundt uden at udlede drivhusgasser. Og her kan udviklingslandene ende med at spille en stor rolle som potentielle fremtidige energi– og brændstofleverandører,” siger Jacob K. Clasen. 

 -emte

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

31.10.2024Maritimedanmark.dk

Esvagt skifter ud i toppen

31.10.2024Maritimedanmark.dk

Stort erstatningskrav mod M.A.R.S.

31.10.2024Maritimedanmark.dk

Norden oplever svagere end forventet markeder

31.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk i markant fremgang i 3. kvartal

30.10.2024Maritimedanmark.dk

Tyske krigsskibe tør ikke passere Det Røde Hav

29.10.2024Maritimedanmark.dk

Overlevede 2.000 sømil siddende på toppen af ror

29.10.2024Maritimedanmark.dk

Stor NATO-øvelse i dansk farvand

28.10.2024Maritimedanmark.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark