Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

Om mindre end måned, skal landene i FN´s søfartsorganisation, IMO forsøge at opnå enighed om, hvor store reduktioner, der skal laves, og træffe beslutninger om rammerne for bl.a. hvordan et økonomisk virkemiddel som en afgift skal udformes og indføres. Og her bør u-landene tænkes ind, mener Danske Rederier.

U-landene bør betænkes med midler til klimafinansiering fra den klimaafgift, der kan være på vej fra skibsfarten, mener Danske Rederiers vicedirektør, Jacob K. Clasen.. Foto: Danske Rederier

Måske lykkedes det denne gang at nå til enighed om en global aftale om at regulere udledningerne fra den globale skibsflåde, når medlemslandene i IMO om få uger sætter sig sammen, og det vil blive hilst velkommen af Danske Rederier. 

“Danske Rederier ser positivt på en afgift som instrument til at drive skibsfart mod klimaneutralitet i 2050. Men afgiften skal bruges smart og ikke gå til rederier, som har siddet på hænderne,” skriver organisationen i en pressemeddelelse forud for en konference i dag på Christiansborg, som Oxam Danmark er vært for. 

”En afgift skal bidrage til at bygge bro over prisforskellen mellem grønne og fossile brændstoffer og dermed give incitament til at sejle grønt. Det handler først og fremmest om at drive udviklingen i en grøn retning og reducere udledningerne fra skibsfarten,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier, der er en af oplægsholderne på konferencen. 

Han peger på, at en afgift vil motivere industrien til at finde og skalere de innovative løsninger, der kan nedbringe udledningerne. 

“Samtidig vil det give en stor pose penge, der vil kunne støtte udviklingslandene i deres grønne omstilling og produktion af nye brændstoffer. Hvis en global aftale skal lykkes og blive en succes, kan vi ikke efterlade udviklingslandene på kajen,” siger Jacob K. Clasen. 

Verdensbanken har kortlagt, hvilke lande der rummer et stort potentiale for produktion af grønne brændstoffer. Her nævnes blandt andet lande som Sydafrika, Namibia, Eritrea, Sudan, Etiopien, Indonesien. Men det vil kræve, at de får støtte, og her ville pengene fra afgiften på skibenes udledninger bestemt gøre gavn. 

”Der er brug for enorme mængder grøn strøm til at producere de brændstoffer, der i fremtiden skal få skruen til at dreje rundt uden at udlede drivhusgasser. Og her kan udviklingslandene ende med at spille en stor rolle som potentielle fremtidige energi– og brændstofleverandører,” siger Jacob K. Clasen. 

 -emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Houthi-kapret besætning frigivet

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump fjerner kvindelig admiral

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen frikendt for inhabilitet

22.01.2025Maritimedanmark.dk

Presset DFDS reducerer forventningerne

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Stena RoRo udvider med dansk bygget skib

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Avis: Uheld ikke sabotage mod kabler

21.01.2025Maritimedanmark.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

20.01.2025Maritimedanmark.dk

Tømmerlast tæt på at sænke skib

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark