DFDS sælger to ruter til Stena Line
DFDS har solgt ruterne Belfast-Birkenhead og Belfast-Heysham samt to ro-ro-skibe - Hibernia Seaways og Scotia Seaways - og to indchartrede ro-pax-skibe, til Stena Line. Derudover overtager Stena Line driften af havneterminaler i Belfast, Birkenhead og Heysham.
"De irske ruter, som vi overtog ved købet af Norfolkline, har i de sidste to år tabt omkring en kvart milliard kroner. Med udsigten til fortsat meget vanskelige markedsforhold og overkapacitet på Det Irske Hav kan der gå lang tid, før indtjeningen forbedres markant. Det harmonerer dårligt med vores økonomiske mål og derfor har vi valgt at nedtrappe vores aktivitet i denne region", siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS.
I praksis gennemføres handlen ved, at Stena Line overtager et selskab, som ejer og varetager driften af de to ruter i den nordlige del af Det Irske Hav, og de to skibe. Den samlede salgssum på gældfri basis udgør 354 millioner kroner, og medfører en regnskabsmæssig avance i 2010 på ca. 185 millioner kroner.
Et vigtigt fokusområde i DFDS' integrationsplan for Norfolkline har været, og er fortsat, at forbedre indtjeningen for aktiviteterne på Det Irske Hav. Foruden de to frasolgte ruter omfatter aktiviteterne to ruter fra Dublin til henholdsvis Birkenhead og Heysham samt agentur- og havneterminalvirksomhed.
"Aktiviteterne på Det Irske Hav har de senere år været stærkt tabsgivende på grund af betydelig overkapacitet i markedet skabt af en markant nedgang i efterspørgslen siden 2008 og manglende tilpasning af kapaciteten. På denne baggrund har det ikke været muligt at udarbejde en forretningsplan, der på kort sigt kunne skabe et tilfredsstillende afkast alene gennem optimering og effektivisering af driften på de nordlige ruter. DFDS har derfor valgt en strukturel løsning ved at sælge disse ruter", skiver DFDS i en meddelelse.
Driften af ruterne mellem Dublin og England fortsætter uændret med to ro-pax-skibe på ruten til Birkenhead og et ro-ro-skib på ruten til Heysham. Derudover fortsætter driften af havneterminalen i Dublin og salgsagenturer. Terminalydelser i Birkenhead og Heysham vil blive leveret af Stena Line.
Efter salget fortsætter DFDS den strategiske og operationelle analyse, som blev igangsat ved købet af Norfolkline, fortsætter for de tilbageværende aktiviteter og dette arbejde forventes afsluttet i første kvartal af 2011.
Som følge af ovennævnte avance på 185 millioner kroner opjusteres resultatforventningen for 2010 tilsvarende fra et resultat før skat på 250 millioner til et resultat før skat på 435 millioner kroner.
Kilde: DFDS