Elbiler en tikkende bombe på bilfærger
Den hurtige vækst i antallet af elbiler er kommet bag på færgerederierne, der ikke har rustet færgerne og instrueret mandskabet godt nok til, at løse udfordringerne hvis der opstår brand i en elbil mens den befinder sig på en færge.
”Den maritime industri er traditionsrig og lidt konservativ, og der kommer normalt først nye regler på området efter en ulykke eller tragedie”, sagde Alexander B. Kleiman, Project Manager i DBI, ved et maritimt webinar afholdt af Watson Farley & Williams i denne uge.
På webinaret blev den øgede mængde af elbiler, som transporteres til søs, debatteret, og her mente eksperterne, at de gældende regler og procedurer for detektering og brandbekæmpelse skal revideres. Desuden lader bestemmelserne for skibsbygning og procedurer for deklarering af last meget tilbage at ønske.
Bl.a. bør det tages med i overvejelserne, at el- og hybridbiler opfører sig anderledes ved brand end konventionelle biler, og at besætningen til søs ikke er tilstrækkeligt trænet til at håndtere en batteribrand.
En brand i en el- eller plug-in-hybridbils batteri er en udfordring. For den er svær at slukke og kan blusse op igen længe efter, at den er slukket. Et brændende batteri afgiver desuden store mængder af den giftige og ætsende gas hydrogenfluorid, der gør området farligt for mennesker og slukningsarbejdet besværligt.
”På en færge kan man ikke tilkalde beredskabet og få dem til at løse problemet. Der er kun besætningen. Og man kan ikke anvende de kendte metoder fra land med at rulle den brændende elbil af vejen og bede folk søge et andet sted hen. Hurtigfærger er tilmed lavet af aluminium, som kan brænde”, siger Carsten Møller, forretningsudvikler i DBI.
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut - DBI - deltager i projektet ELBAS, som skal skabe operationelle, konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan man indretter brandstrategier for elbiler på færger.
Ud over DBI deltager DFDS, Scandlines og Molslinjen A/S. ELBAS er støttet af Den Maritime Fond, og budgettet er på 2,4 mio. kr.
Redaktionen