Euronav sælger 24 VLCC´ere, men udvider med ny supertanker
Euronav er på vej til at sælge 24 supertankere til det John Fredriksen-kontrollerede tankrederi Frontline i en handel, hvor nordmanden samtidig sælger sine aktier i Euronav og bilægger den langvarige strid. Men belgiske Euronav investerer alligevel i ny tonnage på området.
Foto: Euronav
Først massivt udsalg af Euronavs flåde af VLCC-tankskibe. Så få dage senere meldingen fra Euronav om udnyttelsen af en option på en ny supertanker til en pris på 112, 2 mio. dollar efter bestillingen af en tilsvarende i august.
Salget af de 24 supertankere til en samlet pris på 2,35 mia. dollar til Frontline skal med den nye bestilling således tilsyneladende ikke ses som et tegn på en meget hurtig udfasning af markedet for Euronav.
Striden mellem den belgiske Savery-familie, der kontrollerer Euronav og den norsk-cypriotiske mangemilliardær handlede om strategi. Savery-familien ønskede at tage Euronav i en grønnere retning, mens Fredriksen ville sætte sig tungt på VLCC-transporterne gennem en fusion af de to selskaber.
Aftalen, der bilægger striden mellem parterne, betyder, at Frontline og John Fredriksens investeringsselskab Famatown vil sælge deres 26,12 pct. store aktiepost i Euronav til Savery-familiens selskab Compagnie Maritime Belge (CMB) til en pris på 18,43 dollar pr. aktier med efterfølgende opkøb af de resterende aktier og afnotering.
Til gengæld kan Fredriksen så udvide sin Frontline-flåde med de 24 supertankere fra Euronav. Det vil gøre Frontline til verdens største noterede ejer af tankskibe med en flåde, der vokser med 58 pct. til 19,7 mio. dwt.
Den samlede handel er betinget af de belgiske myndigheders godkendelse.
Men den nye supertanker er bestilt til levering i 3. kvartal 2026.
-emte