Fayard udvider dok for at sikre mio-odre
Fayard i Munkebo har sikret sig en kontrakt med den tyske rederigigang Hapag-Lloyd om at servicere foreløbig fem af rederiets store containerskibe. Men det har krævet en udvidelse af værftets største dok.
Fayard. Arkivfoto..
Fayards dok 3 bliver normalt brugt til skibe på op til 315 meter. Men Hapag-Lloyds skibe er endnu større og derfor har værftet udvidet dokken med et 13 meter bredt og tyve meter langt hul, der er designet til containerskibenes bulb, skriver Fyens Stiftstidende.
“Det er en stor investering, men vi håber selvfølgelig at få flere af den slags skibe og udvide vores forretning. Det handler helt banalt om at kunne tage nogle større skibe, og vi er naturligvis godt tilfredse med at have landet ordren fra Hapag-Lloyd,” siger Kristian Andersen, udviklingschef og medejer af af Danmarks største reparationsværft til Fyens Stiftstidende.
Udvidelsen er sket gennem de sidste fire måneder, hvor der bl.a. er banket 150 betonpæle på 14 meter ned og støbt en betonkant på 560 kvadratmeter.
“Det betyder, at vi kan tage 335 meter lange skibe i dokken, uden at det påvirker andre på havnen. Vi synes, det er en win-win-løsning. Det er godt for os, og det er godt for havnen,”siger Kent Gorm Nielsen, der er Fayards leder af dok-projektet.
Prisen for udvidelsen ønsker Kristian Andersen ikke at oplyse - blot at det “ikke er en billig omgang."
Hapag-Lloyd er gået i gang med en omfattende teknisk opgradering af 150 af rederiets 253 containerskibe over de næste fem år. De skal bl.a. udstyres med nye propeller, der kan spare 10-13 pct. brændstof og males med en type maling, der reducerer vandmodstanden og dermed også brændstofforbrug og udledning.
Kilde: fyens.dk