Historisk: Slut med tog på færger i Danmark
En epoke sluttede i aftes, da DSBs EuroCity-tog 38 for sidste gang rullede fra Scandlines færgen Prinsesse Benedikte i Rødby. Dermed er der sat punktum for 147 års sejlads med tog i dansk farvand. DSB vil ikke længere benytte den sidste færgeoverfart for tog.
Prinsess Benedikte har sejlet den sidste tur med tog ombord..
At “Fugleflugts-linjen” mellem Rødby og Puttgarden ikke længere skal benyttes af tog skyldes det omfattende sporarbejder, der vil pågå i de næste ti år i forbindelse med at elektrificere jernbanen i forbindelse med etablering af den faste
forbindelse over Fehmern Bælt.
Hos Scandlines, der driver færgeruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden, ærgrer man sig over, at der ikke længere skal togvogne med på overfarterne.
“Det er en trist beslutning, som DSB har taget i samarbejde med Deutsche Bahn. Nu har der været tog på denne overfart, siden den åbnede i 1963, og det betyder, at vi har transporteret tæt på 40 millioner passagerer. De har fået en pause, nydt udsigten, fået noget at spise, benyttet toiletterne og handlet ombord,” siger Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines til TV 2 Øst.
“Vi har været glad for transportere de passagerer, selvom det har været en udfordring at få DSB’s stramme tidsplan med at stemme overens med vores stramme tidsplan. Togene har også været en belastning for de enkelte færger og slidt på dem, fordi togene er ret tunge, derfor har vi skiftet rundt på færgerne og fordelt belastningen – så på nogle områder bliver det lettere,” tilføjer hun.
Direktøren for Dansk Jernbanemuseum betegner det som en æra, der ender, da det sidste tog sejlede over med færgen lørdag aften.’ “Den første danske jernbanefærgeoverfart blev oprettet i 1872 over Lillebælt, og der har været cirka 15 jernbanefærgeoverfarter i Danmark, så det er en epoke, der nu slutter,” siger Steen Ousager.
Se film fra Kong Frederik IX indvielse af Fugleflugtslinjen i 1963 herunder. Kilde: TV 2 Øst