Indenrigsfærger presses af grøn skattereform
Regeringens forslag til en grøn skattereform betyder, at danske indenrigsfærger bliver ramt af en dobbelt CO2-afgift, når de fra 2023 skal betale bliver en del af EU´s kvotehandelssystem og fra 2025 efter planen også skal betale CO2-afgift i Danmark. “Vi skal tænke os godt om,” siger Danske Rederier.
Ifølge regeringens plan for en grøn skattereform bliver der fra 2025 lagt en CO2-afgift på minimum 75 kr./ton på indenrigsfærgerne stigende til 375 kr./ton i 2030. Afgiften skal betales oveni EU´s kvotepris, der ventes at ende på 750 kr./ton i 2030.
Hvis EU´s kvotepris bliver lavere, vil den danske CO2-afgift omvendt stige.
“Vi står 100 procent bag ambitionen om at nedbringe CO2-udledningen og har længe haft et mål om, at dansk skibsfart skal være helt CO2-neutral i 2050. Og omstillingen er i fuld gang, men netop det faktum, at indenrigsfærgerne står på tærsklen til at blive omfattet af EU’s kvotehandelssystem, gør, at vi skal tænke os godt om, når vi indfører en national CO2-afgift for dem. Det ser vi i rederierhvervet frem til at drøfte med regeringen og Folketingets partier i den kommende tid,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Han peger på, at det handler om at få nedbragt CO2-udledningerne så hurtigt som muligt. “Men uden at trække tæppet væk under vores rederier. Det vil hverken gavne passagerer eller beskæftigelsen. Nogle færger kan ikke bruge batteriteknologi, men skal omstille til nye e-fuels. Derfor har vi lige nu øjnene særligt rettet mod omstillingsstøtten, og den reserve, der er budgetteret med. Hvordan puljerne skal bruges og udmøntes, må vi tale med partierne om nu,” siger Jacob K. Clasen.
I regeringens udspil er der bl.a. også afsat tre milliarder kroner til investeringer i fangst og lagring af CO2, som Danske Rederier ser meget positivt på.
Kilde: Danske Rederier