Indenrigsfærger presses af grøn skattereform

Regeringens forslag til en grøn skattereform betyder, at danske indenrigsfærger bliver ramt af en dobbelt CO2-afgift, når de fra 2023 skal betale bliver en del af EU´s kvotehandelssystem og fra 2025 efter planen også skal betale CO2-afgift i Danmark. “Vi skal tænke os godt om,” siger Danske Rederier.

Jacob K. Clasen, viceadm. dir. i Danske Rederier. Arkivfoto..

Ifølge regeringens plan for en grøn skattereform bliver der fra 2025 lagt en CO2-afgift på minimum 75 kr./ton på indenrigsfærgerne stigende til 375 kr./ton i 2030. Afgiften skal betales oveni EU´s kvotepris, der ventes at ende på 750 kr./ton i 2030.

Hvis EU´s kvotepris bliver lavere, vil den danske CO2-afgift omvendt stige.

“Vi står 100 procent bag ambitionen om at nedbringe CO2-udledningen og har længe haft et mål om, at dansk skibsfart skal være helt CO2-neutral i 2050. Og omstillingen er i fuld gang, men netop det faktum, at indenrigsfærgerne står på tærsklen til at blive omfattet af EU’s kvotehandelssystem, gør, at vi skal tænke os godt om, når vi indfører en national CO2-afgift for dem. Det ser vi i rederierhvervet frem til at drøfte med regeringen og Folketingets partier i den kommende tid,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Han peger på, at det handler om at få nedbragt CO2-udledningerne så hurtigt som muligt. “Men uden at trække tæppet væk under vores rederier. Det vil hverken gavne passagerer eller beskæftigelsen.  Nogle færger kan ikke bruge batteriteknologi, men skal omstille til nye e-fuels. Derfor har vi lige nu øjnene særligt rettet mod omstillingsstøtten, og den reserve, der er budgetteret med. Hvordan puljerne skal bruges og udmøntes, må vi tale med partierne om nu,” siger Jacob K. Clasen.

I regeringens udspil er der bl.a. også afsat tre milliarder kroner til investeringer i fangst og lagring af CO2, som Danske Rederier ser meget positivt på.

Kilde: Danske Rederier

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Danske færgerederier

Selv om der gennem årene er bygget mange broer ud til øer, mellem landsdele og endda til udlandet - så er der stadig masser af færgetrafik i Danmark. Sidste år fragtede danske færger over 20 millioner passagerer, hvilket rækker til en tredjeplads på listen over de lande i Europa, der har mest færgetrafik.

Relateret indhold

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Efter storkundes farvel er Aalborg Havn tilbage

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Besætning nu holdt som gidsler i et år

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark