Maersk overskud på 3,9 mia. dollar

A.P. Møller - Mærsk kom ud af 2023 med et overskud på 3,9 mia. dollar, mod et overskud på 29,3 mia. dollar i 2022. I 4. kvartal 2023 blev resultatet et underskud på 456 millioner dollar. Det er containeraktiviteterne der trækker ned.

Foto: Arkiv

”2023 var et overgangsår efter det ekstraordinære opsving i markedet, som fulgte af pandemien. Vi leverede solide finansielle resultater på trods af de markant ændrede omstændigheder, og vi er godt positioneret til at håndtere den modvind, vi forudser i 2024. Tidligt på året indførte vi stram styring af omkostninger og tilpassede os således den nye markedssituation. Vi har brug for at se yderligere udvikling i logistikforretningen for at leve op til vores mål, når vi nu fortsætter transformationen og skærper vores konkurrenceevne”, siger Vincent Clerc, CEO for Maersk.

”Vi kigger ind i et marked med robuste volumener, og mens krisen i Det Røde Hav på kort sigt har ført til kapacitetsmangel og en midlertidig stigning i rater, vil kapacitetoverskud på længere sigt føre til prispres, hvilket vil påvirke vores resultater. Den aktuelle uro og det volatile marked understreger behovet for modstandsdygtige forsyningskæder, hvilket yderligere bekræfter, at Maersks vej mod at blive et integreret logistikselskab er det rigtige valg, for at vores kunder effektivt kan håndtere disse udfordringer”, siger Vincent Clerc.

Maersk oplevede i 2023 et markant fald i omsætningen, fra 81,5 milliarder dollar i 2022 til 51 milliarder i 2023. Driftsresultatet (EBIT) fra 30,9 milliarder dollar i 2022 til 3,9 milliarder dollar i 2023 .

Containerdivisionen, Ocean, kom ud af 2023 med et driftsresultat (EBITDA) på 6,9 milliarder dollar, mod 33,8 milliarder dollar i 2022. Omsætningen blev næsten halveret fra 64,3 milliarder dollar i 2022 til 28,4 milliarder dollar i 2023.

Logistikdivisionen, Logistics & Services, havde let faldende omsætning – fra 14,4 milliarder dollar i 2022 til 13,9 milliarder dollar i 2023. Samme vej gik det med driftsresultatet (EBITDA) der faldt fra 1,4 milliarder dollar i 2022 til 1,3 milliarder dollar i 2023.

Havnedivisionen, Terminals, så omsætningen falde fra 4,4 milliarder dollar i 2022 til 3,8 milliarder dollar i 2023. Driftsresultatet (EBITDA) lå 1,3 mia. dollar, mod 1,5 milliarder dollar i 2022.

Divisionen Towage & Maritime Services, der primært udgøres af Svitzer, havde fremgang i såvel omsætning som overskud. Omsætningen voksede fra 568 millioner dollar i 2022 til 571 millioner dollar i 2023, mens driftsresultatet (EBITDA) vokse fra 82 millioner dollar i 2022 til 88 millioner dollar i 2023.

I forbindelse med årsregnskabet offentliggjorde Maersk, at man om kort tid vil gennemføre en separat børsnotering af Svitzer.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark