Matson køber dyre Jones Act containerskibe
Det amerikanske containerrederi Matson har kontraheret tre Aloha-class containerskibe på det amerikanske værft Philly Shipyard. Prisskiltet på hver af de tre containerskibe, der har en kapacitet på 3.600 TEU, lyder på 2,5 milliarder kroner.
Det første af de tre containerskibe vil blive leveret i 4. kvartal 2026, og de sidste i 2027. Skibene er udstyres med dual fuel motorer og grøn teknologi.
Det er ikke fordi skibene er bygget af guldplader i stedet for stålplader, men den amerikanske skibsværftsindustri er alt, alt for dyr, fordi den ikke er konkurrenceudsat.
Årsagen til det er den såkaldte Jones Act, der kræver at al transport mellem amerikanske havne skal foregå om bord på amerikanske skibe bygget i USA. Loven beskytter dermed både de amerikanske rederier og værfter mod udenlandsk konkurrence. Konsekvensen er alt for høje priser, sammenlignet med verdensmarkedet.
Når et ellers meget liberalt land som USA har en sådan lov, skyldes det et sikkerhedspolitisk ønske om at bevare amerikanske skibsværfter og en handelsflåde under amerikansk flag.
Philly Shipyard ligger i Philadelphia, i den amerikanske delstat Pennsylvania. Værftet er børsnoteret i Norge og har Aker Capital som hovedaktionær.
Redaktionen