Molslinjen vil elektrificere hele flåden
Molslinjen har vedtaget et ambitiøst klimamål om at nå nul-udledning fra driften i 2040. Elektrificeringen af færgedriften er begyndt, men der skal findes løsninger for hurtigfærgerne.
Molslinjen har sat kurs mod en grønnere færgedrift. Ved at tilslutte sig det internationalt anerkendte Science Based Targets Initiative (SBTi), vil Molslinjen bidrage til at begrænse den globale opvarmning.
”Vi vil gerne være en del af løsningen på de globale klimaudfordringer og være med til at sikre, at vi får den globale opvarmning begrænset til de 1,5 grader”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus i en pressemeddelelse.
Molslinjen er i gang med at elektrificere færgedriften og har foreløbig bygget en elfærge til Fanø-ruten, mens elfærger til Samsø og Alslinjen er under bygning.
På den Øresundslinjen, som Molslinjen erhvervede i 2022, sejler der allerede færger med store batterier.
Men hurtigfærgerne er fortsat den store udfordring.
Her er flere teknologier ifølge Molslinjen i spil for at gøre hurtigfærgerne grønne. Molslinjen har blandt andet købt sig ind i Hvidovrefirmaet WattsUp Power, som har udviklet et mekanisk batteri med svinghjul.
-emte