Norsk færgerederi vil ikke sejle med elbiler
Det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, vil ikke længere medtage el- og hybriddrevne biler. Det sker efter at rederiet har modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter.
”Der er tale om en ren sikkerhedsvurdering, og konklusionen på risikoanalysen viser, at en eventuel brand i fossile køretøjer vil kunne håndteres af de systemer og den besætning, vi har ombord”, siger Bent Martini, administrerende direktør i Havila Kystruten.
”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.
Havila Kystruten oplyser i en pressemeddelelse, at rederiet arbejder på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.
”Vi er helt klar over, at der er en vis forventning fra især kystsamfundet om, at skibe langs kystruten skal bistå med transport af private motorkøretøjer mellem havne. Samtidig er det ikke et krav i overenskomsten med Transportministeriet, at skibe på kystruten skal transportere privatbiler”, siger Bent Martini.
Havila Kystrutens færger er selv udstyret med verdens største batteripakker installeret på et passagerskib. Disse batterier udgør dog ikke en risiko for sikkerheden, slår rederiet fast.
”Vores skibe er bygget med deres egne batteripakker, og de er installeret i overensstemmelse med gældende krav til brandsikkerhed på skibe. Det betyder, at vores batterier er opdelt i isolerede og brandsikre rum, med specifikke brandsikringssystemer”, slår Bent Martini fast.
Risikoanalysen er udarbejdet af det norske firma Proactima.
Redaktionen