Norske el-hurtigfærger dårligt fra start
Nye grønne el-hurtigfærger er godt for miljøet, men de er mere sårbare end de gamle fossilt drevne færger. Sådan lyder de foreløbige erfaringer fra det norske færgeselskab Norled, der bl.a. driver to eldrevne hurtigfærger fra Bodø.
De to hybridfærger, Fjordstrøm og Fjordtinn, er i løbet af året sat i drift på to ruter i det nordligste Norge, ruterne mellem Bodø-Gildeskål-Væran og Bodø-Gildeskål. Og det er ikke gået helt efter planen.
Sammenlagt har de to færger gået i stykker seks gange på ni måneder, hvilket har resulteret i, at gamle fossilt drevne færger har erstattet de nye elfærger i sammenlagt 81 dage. Det skriver norske NRK.
Dermed er de nye færger ifølge NRK betydelig mindre driftssikre end de gamle færger.
Kommunikationschef i Norled, Cahtrine Gjertsen, bekræfter over for NRK, at ikke alt er gået efter planen. Ifølge kommunikationschefen er problemerne udløs af ombygninger og justeringer, udskiftning af motorer og klager over udstyr.
NRK skriver, at Norled ikke er de eneste der har haft udfordringer med nye el- eller hybridfærger, og at der flere steder har der været udfordringer med at fastholde driften med de nye grønne færger.
-mauh
Fjordstrøm og Fjordtind
MS Fjordstrøm og MS Fjordtind er bygget og designet af Brødrene Aa, og begge leveret til Norled
Hurtigfærgerne har hver en 24-tons batteripakke på 4MW
De er designet til at holde en hastighed på 30 knob i 2,5 meter bølger og kan stadig sejle med 18 knob, når bølgerne når fire meter
MS Fjordstrøm besejler forbindelsen Bodø-Gildeskål-Væran i den nordlige del af Norge
MS Fjordtind servicerer forbindelsen Bodø-Gildeskål.