Ny Fanø-færge på vej til Hvide Sande
Den nye hybridfærge til Esbjerg - Fanø overfarten, Grotte, er under slæb fra Stettin, hvor skroget er bygget, til Hvide Sande Shipyard, hvor færgen færdiggøres. Lige nu befinder slæbet sig i Aalbæk Bugt, hvor man afventer bedre vejr inden Grenen rundes.
Foto: Søren Stidsholt Nielsen / Søsiden - Fyns Amts Avis.
Det er slæbebåden Dolphin, tilhørende NH Towage i Svendborg, der har Grotte på krogen de 440 sømil fra Polen til Hvide Sande.
Ifølge Fyns Amts Avis har rederiet stor erfaring med den type opgaver. Således var det også NH Towage der stod for bugsering af elfærgen Ellen fra polsk værft til færdiggørelse i Søby, samt bugseringen af færgerne Strynø og Ærøxpressen fra hhv. Polen og Letland til Hvide Sande Shipyard.
Planen er at Grotte fra efteråret skal supplere de to færger Fenja og Menja, der i dag besejler ruten mellem Fanø og Esbjerg.
Den nye elfærge har samme ydre design og dimensioner som Fenja og Menja. Kapaciteten svarer også til de to søsterfærger, dog med en smule mere plads på vogndækket.
Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi.
Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte.
Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt.
Redaktionen