Overenskomst-kampen er op ad bakke for Danish Maritime Pilots
Det var et klart defineret mål for Danish Maritime Pilots, at den nye forening for lodser ville overtage overenskomstforhandlingerne fra Lederne Søfart. Men intet tyder på, at det vil ske. “Det ville være overenskomstbrud,” siger DanPilots direktør
Det var med henvisning til, at Danish Maritime Pilot (DMP) nu har hovedparten af lodserne i DanPilot som medlemmer, at den nye forening ønskede at overtage overenskomstforhandlingerne for lodser fra Lederne Søfart.
Men ønsket er blevet hældt ned ad brættet.
Og der er heller ikke udsigt til, at DanPilot forhandler den næste overenskomst med DMP.
“For det første vil jeg understrege, at vi som virksomhed forsætter med at tilbyde gode og sikre arbejdsvilkår. Det gælder alle medarbejdere, uanset hvor de er organiseret,” siger Erik Merkes Nielsen, adm. direktør i DanPilot til Maritime Danmark og fortsætter:
“Den nuværende overenskomst for lodserne er indgået mellem DanPilot og overenskomstparten på lønmodtagersiden, nemlig fagforeningen Lederne Søfart, i 2022. Overenskomsten gælder for alle lodser ansat i DanPilot i perioden 1. december 2022 - 30. september 2024. Den nuværende overenskomst har altså nu været aktiv i knap 12 måneder.
Lederne Søfart - tidligere Søfartens Ledere - har været DanPilots overenskomstpart siden etableringen af DanPilot som selvstændig offentlig virksomhed/SOV. Lederne Søfart er DanPilots overenskomstpart, og de har forhandlingsretten til overenskomsten på lønmodtagersiden. Vi er derfor forpligtet til at forhandle overenskomsten med Lederne Søfart. I praksis betyder det, at DanPilot ville begå overenskomstbrud ved at forhandle overenskomst på lodsområdet med andre end Lederne Søfart,” fastslår Erik Merkes Nielsen.
Læs om Danish Maritime Pilots udvikling HER.