Rensning af ballastvand dyrt for rederier
De nye krav om rensning af skibenes ballastvand, der ventes at træde i kraft ved udgangen af 2015, kommer til at koste rederierne mange milliarder kroner. Kravene kommer på et tidspunkt, hvor mange rederier i forvejen kæmper med store problemer.
”Disse krav er en kæmpe udfordring for vores erhverv. Selvfølgelig er vi interesserede i at værne om miljøet, men som det ser ud nu, pålægger man betydelige meromkostninger til en branche, der i forvejen har store udfordringer at slås med”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til Jyllands-Posten.
Ifølge avisen står A.P. Møller - Mærsk alene til en regning på op mod 6 milliarder kroner, mens rederier som Norden og Torm ventes at komme af med mellem en halv og en hel milliard kroner.
Typisk vil regningen for et enkelt skib løbe op i mellem 10 og 15 millioner kroner.
”Der vil være mange tusinde skibe, der skal gennemgå disse ændringer, og det vil koste selskaberne dyrt. Vi vil gerne opføre os ansvarligt og fornuftigt, men vi er nervøse for, om de nye tiltag reelt er at skyde gråspurve med kanoner. I sidste ende har vi som rederier kun et sted at sende regningen hen, og det er til forbrugerne”, siger Per Gullestrup, direktør i Clipper, til Jyllands-Posten.
De nye regler er fastlagt af IMO og indebærer, at større fragtskibe ikke må udlede ubehandlet vand i alverdens farvande af hensyn til de lokale økosystemer.
Kilde: epn.dk