Royal Arctic Line underskud på 67 mio.kr.

Det selvstyreejede grønlandske rederi Royal Arctic Line kom ud af 1. halvår med et underskud før skat på 67 millioner kroner, hvilket er 8 millioner kroner bedre end budgetteret. Resultatet dækker dog over et uventet stort underskud i datterselskabet Arctic Umiaq Line.

Foto: RAL

Arctic Umiaq Line driver kystsejlads langs den grønlandske vestkyst, og lancerede i år en ny strategi der skulle kunne understøtte turismeudviklingen og servicere lokalbefolkningen i Nanor talik og Nordgrønland,


Som en konsekvens blev sejlplanen udvidet med flere destinationer, og opholdet er i flere byer blevet forlænget for at give de rejsende tid til at opleve og udnytte tilbud i de byer der anløbes. 


Med det ændrede koncept er rotationstiden forlænget fra tidligere 1 uge til 2 uger i 2024. Det betyder at den samlede mængde udbudte billetter på de mest populære ruteben i Midtgrønland og Diskobugten er reduceret. 


“Det må konstateres, at strategien ikke har båret frugt, idet salget til såvel lokal- som turistsegmentet har været markant lavere end for ventet. På baggrund af det svigtende salg af rejser må der for Arctic Umiaq Line for ventes et samlet underskud på 15-20 millioner kroner i 2024, mod et nulresultat i 2023”, heddder det i regnskabet.


“Den økonomiske udvikling i Arctic Umiaq Line er uholdbar, og for hur tigst muligt at rette op på tingene er der ansat en ny ledelse i selskabet. Ledelsens vigtigste opgave er at skabe overblik over grundlaget for selskabets fortsatte drift”, hedder det videre i regnskabet.


Moderselskabet Royal Arctic Lines samlede fragtmængder udviste i første halvår et mindre fald på knap 1 procent. Tallet dækker dog over markante forskydninger.


Den økonomiske opbremsning, som har medført en lavere investeringsaktivitet og de store projekter, der nærmer sig deres afslutning specielt i Nuuk, gav anledning til et fald i projektgods på over 30 procent. Projektgods leveres uden for koncessionen.
De nordgående mængder er steg 9 procent. Den primære årsag til stigningen er, at øl og sodavand nu fragtes over Atlanten efter ophør af Nuuk Imeqs produktion. Dette er dog samtidig hovedårsagen til et fald på 7 procent på kystlangs gods, da returemballage ikke længere fragtes i samme grad som tidligere. 


For sydgående gods har der været et fald på 7 procent i fragtmængderne. Det hænger især sammen med at indhandlingen af fisk og skaldyr er faldet med næsten 20 procent i de første 5 måneder af 2024.


For hele året venter Royal Arctic Line, på grund af den negative udvikling i Arctic Umiaq Line, et underskud.

-mauh

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark