Royal Arctic Line underskud på 67 mio.kr.
Det selvstyreejede grønlandske rederi Royal Arctic Line kom ud af 1. halvår med et underskud før skat på 67 millioner kroner, hvilket er 8 millioner kroner bedre end budgetteret. Resultatet dækker dog over et uventet stort underskud i datterselskabet Arctic Umiaq Line.
Arctic Umiaq Line driver kystsejlads langs den grønlandske vestkyst, og lancerede i år en ny strategi der skulle kunne understøtte turismeudviklingen og servicere lokalbefolkningen i Nanor talik og Nordgrønland,
Som en konsekvens blev sejlplanen udvidet med flere destinationer, og opholdet er i flere byer blevet forlænget for at give de rejsende tid til at opleve og udnytte tilbud i de byer der anløbes.
Med det ændrede koncept er rotationstiden forlænget fra tidligere 1 uge til 2 uger i 2024. Det betyder at den samlede mængde udbudte billetter på de mest populære ruteben i Midtgrønland og Diskobugten er reduceret.
“Det må konstateres, at strategien ikke har båret frugt, idet salget til såvel lokal- som turistsegmentet har været markant lavere end for ventet. På baggrund af det svigtende salg af rejser må der for Arctic Umiaq Line for ventes et samlet underskud på 15-20 millioner kroner i 2024, mod et nulresultat i 2023”, heddder det i regnskabet.
“Den økonomiske udvikling i Arctic Umiaq Line er uholdbar, og for hur tigst muligt at rette op på tingene er der ansat en ny ledelse i selskabet. Ledelsens vigtigste opgave er at skabe overblik over grundlaget for selskabets fortsatte drift”, hedder det videre i regnskabet.
Moderselskabet Royal Arctic Lines samlede fragtmængder udviste i første halvår et mindre fald på knap 1 procent. Tallet dækker dog over markante forskydninger.
Den økonomiske opbremsning, som har medført en lavere investeringsaktivitet og de store projekter, der nærmer sig deres afslutning specielt i Nuuk, gav anledning til et fald i projektgods på over 30 procent. Projektgods leveres uden for koncessionen.
De nordgående mængder er steg 9 procent. Den primære årsag til stigningen er, at øl og sodavand nu fragtes over Atlanten efter ophør af Nuuk Imeqs produktion. Dette er dog samtidig hovedårsagen til et fald på 7 procent på kystlangs gods, da returemballage ikke længere fragtes i samme grad som tidligere.
For sydgående gods har der været et fald på 7 procent i fragtmængderne. Det hænger især sammen med at indhandlingen af fisk og skaldyr er faldet med næsten 20 procent i de første 5 måneder af 2024.
For hele året venter Royal Arctic Line, på grund af den negative udvikling i Arctic Umiaq Line, et underskud.
-mauh