Svensk færge erstatter Euroferry Olympia
Den svenske færge Finnclipper er på vej fra Malmø til den italienske havneby Brindisi, hvor den skal erstatte den udbrændte færge Euroferry Olympia på ruten mellem Brindisi og den græske havneby Igoumenitsa. Finnclipper ventes at være fremme mandag i næste uge.
Foto: Wikipedia.
Finnclipper er ejet af Finnlines, der er ejet af Grimaldi, der ligeledes ejer færgen Euroferry Olympia. Tirsdag morgen befinder Finnclipper sig vest for Brest med kurs mod Brindisi ved en fart på 14 knob.
Leif Paulsson, personalechef i Finnlines siger til mediet Sjömannen, at Finnclipper skal erstatte Euroferry Olympia indtil denne færge har været på værft, og er klar til indsættelse igen. Finnclipper skal derefter returnere til Sverige, hvor den sejler i rutefart mellem Malmø og Travemünde. Denne rute besejles af fire færger, og må nu klare sig med en færge mindre.
Der ledes fortsat efter 10 passagerer der savnes efter den voldsomme brand om bord på Euroferry Olympia.
Specialuddannet mandskab fortsætter tirsdag med at gennemgå færgen rum for rum, og lastbil for lastbil, i håbet om at finde overlevende, eller spor efter de savnede.
Det menes af branden er opstået i en af lastbilerne på vogndækket, men der er ikke fundet tekniske beviser herfor endnu.
Der har tidligere været tilsvarende brande om bord på færger der sejler mellem Grækenland og Italien. En del af lastbilerne er tankbiler med græsk olivenolie på vej til Italien, og der er nu fornyet kritik af, at færger der sejler med farligt gods medbringer passagerer.
De 10 savnede passagerer kommer fra Bulgarien, Grækenland, Tyrkiet og Litauen.
Ud over de 291 passagerer og besætningsmedlemmer var der 154 lastbiler og trailere, samt 32 passagerbiler om bord på færgen, da den sejlede fra Igoumenitsa med kurs mod Brindisi. Overfarten tager normalt 9 timer.
Ansvaret for den videre bjærgning er lagt i hænderne Smit Salvage, der ventes at bugsere den italiensk indregistrerede færge til italiensk havn - muligvis Brindisi.
Redaktionen