Ny emissionsfri færge til Scandlines
Lige nu arbejdes der på højtryk på Cemre skibsværftet i Tyrkiet, for at færdiggøre Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge, der skal indsættes mellem Rødby og Puttgarden næste år.
I fjerde kvartal får færgen for første gang kontakt med sit rette element, når skibsskroget sendes fra beddingen ud i vandet. Færgen - der bærer arbejdstitlen PR24 - kommer herefter til at ligge ved udrustningskajen, hvor det resterende arbejde vil blive udført.
Samtidig med at der svejses i Tyrkiet, er også travlhed i Rødby. Her er man i gang med at installere en ny og stærkere rampe til øverste vogndæk i leje 3, da den nye fragtfærge skal transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk.
Når PR24 indsættes i 2024, kan verdens største batterisystem på 10 MWh oplades på blot 17 minutter i Rødby - med grøn strøm.
Tilbage i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel er nu blevet forlænget cirka 1,2 km til en ny transformer mellem leje 2 og 3.
I løbet af efteråret påbegyndes installation af transformer, kontrol- og koblingsudstyr samt ladestation.
Fakta PR24
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Strækning: Der er 18,5 km mellem Rødby og Puttgarden
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Samlet investering: 80 millioner euro