Nystartet dansk virksomhed benytter AI for at sikre øget genbrug

Renable ApS vil ved hjælp af en digital løsning bygget på kunstig intelligens (AI) og kommerciel innovation skabe øget cirkularitet af materialer, en reduktion af CO2-udledningen og en transparent, certificerbar og lønsom proces for recycling af skibe.

De tre stiftere af Renable er fra venstre Ole Andersen, Jens Thomsen og Ole Udsen.. Foto: Renable

Det var på baggrund af mange års erfaring inden for drift og dekommissionering, at de tre stiftere gik sammen om etableringen af et selskab, der tager både kunstig intelligens og databaser i brug for at optimere både ophugning og genanvendelse af materialer betydeligt – både  tidsmæssigt, udledningsmæssigt og omkostningsmæssigt.

Stifterne Ole Andersen, Jens Klit Thomsen og Ole Udsen så ind i en ikke så fjern fremtid, hvor mængden af skibe, der skal skrottes, vil stige voldsomt, når særligt alder, men f.eks. også  klimakrav fra  markedet gør dem ophugningsmodne.

Og ved at digitalisere, forbinde, forenkle og optimere processerne i de enkelte led og i hele værdikæden ønsker Renable at skabe en maritim fremtid, hvor både ESG-parametre og økonomi vægtes højt.

” Vores digitale platform skaber transparens, optimering og måler ESG-parametre som CO2-udledning, arbejdsforhold og cirkulær effektivitet.

Transparens og certificering af materialestrømmene sker via et track & trace-modul, der måler og dokumenterer cirkularitet og klimapåvirkning. 

Dokumentationen giver data til livscyklus-analyser og rapportering af Scope 3-udledninger, som foreskrevet af det nye direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering,” fortæller Ole Andersen, medstifter af Renable.

Omkostninger og udledninger reduceres via et AI-modul, der kombinerer de millioner af kombinationsmuligheder, der er i værdikæden, og vælger den bedste løsning, så processen kan optimeres på forhånd med ikke mindst genbrug in mente.

”Genbrug er den mest miljørigtige måde at genanvende materialer og udstyr på. Økonomi spiller en stor rolle, og den bedste løsning er derfor en kombination af ESG-parametre og økonomi. Vores IT-platform er fleksibel, så man kan skrue op og ned for de forskellige parametre og finde en klima- og økonomi-venlig løsning, tilpasset kundernes behov,” fortæller Ole Andersen.

Ved at anvende AI og klimavenlige løsninger til f.eks. stål, kan Renable dokumentere reduktioner af CO2-udledning på op til 90 pct. luftforurening på op til 86 pct. vandforurening på op til 76 pct. samt i vandforbrug på op til 40 pct.

Foto: Renable

Renable, der blev stiftet i april 2022, vil tilbyde sine kunder to forskellige løsninger.

Den ene er en software-as-a-service løsning, hvor kunderne selv har ejerskabet af materialerne, men ønsker at kende oprindelsen/destinationen, optimere rejsen, spore materialerne og måle klimapåvirkningen. 

Den anden er en model, hvor Renable tilbyder at købe skibene og dermed tage ansvaret for materialerne frem til slutbrugerne, med optimering og fuld dokumentation hele vejen.

Hvilke kunder går i efter?

”Vi har to primære kundegrupper. Den første kundegruppe er skibsejere, som ønsker en miljørigtig, transparent og dokumenteret afvikling af deres skibe. Kundegruppe 2 er aftagerne af de materialer, der opstår som følge af ophugningen af skibe. For stålets vedkommende er det typisk vindmølleproducenter, byggebranchen eller andre skibsejere, og for andre materialer kommer det an på om vi taler om genbrug eller genanvendelse,” siger Ole Andersen.

Virksomheden er en måned fra at have en operationsklar IT-platform, og har i april i år underskrevet et Letter of Intend med Floating Power Plant om at levere 3.500 mT cirkulært stål, der skal anvendes til fundamentet på deres flydende vindmølle, som også indeholder bølgeenergi og Power-2-X applikationer. 

Lovgivningen omkring genbrug og cirkularitet er dog endnu ikke tilstrækkelig for at sikre en mere bæredygtig recycling, mener Renable.

”I branchen bliver mængden af genanvendt materiale oftest målt på, hvor stor en procentdel af materialerne, der forlader ophugget, men derefter mistes overblikket over hvor materialerne ender, og i hvilket omfang de indgår i den cirkulære økonomi." 

"Vi ønsker en lovgivning hvor dokumentation af cirkularitet til slutbrugerne er et krav, og hvor reglerne for rapportering på området er harmoniserede mellem nationale og internationale regler. En sådan transparens vil øge konkurrencen og gavne mængden af genanvendte materialer, og dermed både klimaet og branchen. 

Der er rigtigt meget god EU-lovgivning vedtaget og på vej, og vi ønsker os, at lovgivningen bliver udbredt til flere områder og behandlet mere konsekvent, samt at der gøres et større stykke arbejde for at harmonisere dette globalt,” siger Ole Andersen.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

17.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard servicering af søværnets skibe kan være i fare

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Svanehøj køber hollandsk pumpevirksomhed

10.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere danske værfter dumper færgeudbud

09.01.2025Maritimedanmark.dk

Orskov Yard sætter ny regnskabsrekord

08.01.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Shipyard satser på dual fuel-teknologi

07.01.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Maritimt iværksætteri halter bagefter

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Arbejdsulykke på M.A.R.S. i Frederikshavn

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fremgang både på top- og bundlinje hos Fayard

Jobmarked

Se alle

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark