Nystartet dansk virksomhed benytter AI for at sikre øget genbrug

Renable ApS vil ved hjælp af en digital løsning bygget på kunstig intelligens (AI) og kommerciel innovation skabe øget cirkularitet af materialer, en reduktion af CO2-udledningen og en transparent, certificerbar og lønsom proces for recycling af skibe.

De tre stiftere af Renable er fra venstre Ole Andersen, Jens Thomsen og Ole Udsen.. Foto: Renable

Det var på baggrund af mange års erfaring inden for drift og dekommissionering, at de tre stiftere gik sammen om etableringen af et selskab, der tager både kunstig intelligens og databaser i brug for at optimere både ophugning og genanvendelse af materialer betydeligt – både  tidsmæssigt, udledningsmæssigt og omkostningsmæssigt.

Stifterne Ole Andersen, Jens Klit Thomsen og Ole Udsen så ind i en ikke så fjern fremtid, hvor mængden af skibe, der skal skrottes, vil stige voldsomt, når særligt alder, men f.eks. også  klimakrav fra  markedet gør dem ophugningsmodne.

Og ved at digitalisere, forbinde, forenkle og optimere processerne i de enkelte led og i hele værdikæden ønsker Renable at skabe en maritim fremtid, hvor både ESG-parametre og økonomi vægtes højt.

” Vores digitale platform skaber transparens, optimering og måler ESG-parametre som CO2-udledning, arbejdsforhold og cirkulær effektivitet.

Transparens og certificering af materialestrømmene sker via et track & trace-modul, der måler og dokumenterer cirkularitet og klimapåvirkning. 

Dokumentationen giver data til livscyklus-analyser og rapportering af Scope 3-udledninger, som foreskrevet af det nye direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering,” fortæller Ole Andersen, medstifter af Renable.

Omkostninger og udledninger reduceres via et AI-modul, der kombinerer de millioner af kombinationsmuligheder, der er i værdikæden, og vælger den bedste løsning, så processen kan optimeres på forhånd med ikke mindst genbrug in mente.

”Genbrug er den mest miljørigtige måde at genanvende materialer og udstyr på. Økonomi spiller en stor rolle, og den bedste løsning er derfor en kombination af ESG-parametre og økonomi. Vores IT-platform er fleksibel, så man kan skrue op og ned for de forskellige parametre og finde en klima- og økonomi-venlig løsning, tilpasset kundernes behov,” fortæller Ole Andersen.

Ved at anvende AI og klimavenlige løsninger til f.eks. stål, kan Renable dokumentere reduktioner af CO2-udledning på op til 90 pct. luftforurening på op til 86 pct. vandforurening på op til 76 pct. samt i vandforbrug på op til 40 pct.

Foto: Renable

Renable, der blev stiftet i april 2022, vil tilbyde sine kunder to forskellige løsninger.

Den ene er en software-as-a-service løsning, hvor kunderne selv har ejerskabet af materialerne, men ønsker at kende oprindelsen/destinationen, optimere rejsen, spore materialerne og måle klimapåvirkningen. 

Den anden er en model, hvor Renable tilbyder at købe skibene og dermed tage ansvaret for materialerne frem til slutbrugerne, med optimering og fuld dokumentation hele vejen.

Hvilke kunder går i efter?

”Vi har to primære kundegrupper. Den første kundegruppe er skibsejere, som ønsker en miljørigtig, transparent og dokumenteret afvikling af deres skibe. Kundegruppe 2 er aftagerne af de materialer, der opstår som følge af ophugningen af skibe. For stålets vedkommende er det typisk vindmølleproducenter, byggebranchen eller andre skibsejere, og for andre materialer kommer det an på om vi taler om genbrug eller genanvendelse,” siger Ole Andersen.

Virksomheden er en måned fra at have en operationsklar IT-platform, og har i april i år underskrevet et Letter of Intend med Floating Power Plant om at levere 3.500 mT cirkulært stål, der skal anvendes til fundamentet på deres flydende vindmølle, som også indeholder bølgeenergi og Power-2-X applikationer. 

Lovgivningen omkring genbrug og cirkularitet er dog endnu ikke tilstrækkelig for at sikre en mere bæredygtig recycling, mener Renable.

”I branchen bliver mængden af genanvendt materiale oftest målt på, hvor stor en procentdel af materialerne, der forlader ophugget, men derefter mistes overblikket over hvor materialerne ender, og i hvilket omfang de indgår i den cirkulære økonomi." 

"Vi ønsker en lovgivning hvor dokumentation af cirkularitet til slutbrugerne er et krav, og hvor reglerne for rapportering på området er harmoniserede mellem nationale og internationale regler. En sådan transparens vil øge konkurrencen og gavne mængden af genanvendte materialer, og dermed både klimaet og branchen. 

Der er rigtigt meget god EU-lovgivning vedtaget og på vej, og vi ønsker os, at lovgivningen bliver udbredt til flere områder og behandlet mere konsekvent, samt at der gøres et større stykke arbejde for at harmonisere dette globalt,” siger Ole Andersen.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Arbejdsulykke på M.A.R.S. i Frederikshavn

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fremgang både på top- og bundlinje hos Fayard

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Orskov Yard bag god nyhed for Frederikshavn Havn

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Den Danske Maritime Fond har uddelt rekordbeløb

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft: Skeletter vælter ud af skabene

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft i betalingsstandsning

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for Det Blå Danmark overrasker

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hirtshals-fusion skaber stærk spiller indenfor maritim service

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark