Nystartet dansk virksomhed benytter AI for at sikre øget genbrug
Renable ApS vil ved hjælp af en digital løsning bygget på kunstig intelligens (AI) og kommerciel innovation skabe øget cirkularitet af materialer, en reduktion af CO2-udledningen og en transparent, certificerbar og lønsom proces for recycling af skibe.
Det var på baggrund af mange års erfaring inden for drift og dekommissionering, at de tre stiftere gik sammen om etableringen af et selskab, der tager både kunstig intelligens og databaser i brug for at optimere både ophugning og genanvendelse af materialer betydeligt – både tidsmæssigt, udledningsmæssigt og omkostningsmæssigt.
Stifterne Ole Andersen, Jens Klit Thomsen og Ole Udsen så ind i en ikke så fjern fremtid, hvor mængden af skibe, der skal skrottes, vil stige voldsomt, når særligt alder, men f.eks. også klimakrav fra markedet gør dem ophugningsmodne.
Og ved at digitalisere, forbinde, forenkle og optimere processerne i de enkelte led og i hele værdikæden ønsker Renable at skabe en maritim fremtid, hvor både ESG-parametre og økonomi vægtes højt.
” Vores digitale platform skaber transparens, optimering og måler ESG-parametre som CO2-udledning, arbejdsforhold og cirkulær effektivitet.
Transparens og certificering af materialestrømmene sker via et track & trace-modul, der måler og dokumenterer cirkularitet og klimapåvirkning.
Dokumentationen giver data til livscyklus-analyser og rapportering af Scope 3-udledninger, som foreskrevet af det nye direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering,” fortæller Ole Andersen, medstifter af Renable.
Omkostninger og udledninger reduceres via et AI-modul, der kombinerer de millioner af kombinationsmuligheder, der er i værdikæden, og vælger den bedste løsning, så processen kan optimeres på forhånd med ikke mindst genbrug in mente.
”Genbrug er den mest miljørigtige måde at genanvende materialer og udstyr på. Økonomi spiller en stor rolle, og den bedste løsning er derfor en kombination af ESG-parametre og økonomi. Vores IT-platform er fleksibel, så man kan skrue op og ned for de forskellige parametre og finde en klima- og økonomi-venlig løsning, tilpasset kundernes behov,” fortæller Ole Andersen.
Ved at anvende AI og klimavenlige løsninger til f.eks. stål, kan Renable dokumentere reduktioner af CO2-udledning på op til 90 pct. luftforurening på op til 86 pct. vandforurening på op til 76 pct. samt i vandforbrug på op til 40 pct.
Renable, der blev stiftet i april 2022, vil tilbyde sine kunder to forskellige løsninger.
Den ene er en software-as-a-service løsning, hvor kunderne selv har ejerskabet af materialerne, men ønsker at kende oprindelsen/destinationen, optimere rejsen, spore materialerne og måle klimapåvirkningen.
Den anden er en model, hvor Renable tilbyder at købe skibene og dermed tage ansvaret for materialerne frem til slutbrugerne, med optimering og fuld dokumentation hele vejen.
Hvilke kunder går i efter?
”Vi har to primære kundegrupper. Den første kundegruppe er skibsejere, som ønsker en miljørigtig, transparent og dokumenteret afvikling af deres skibe. Kundegruppe 2 er aftagerne af de materialer, der opstår som følge af ophugningen af skibe. For stålets vedkommende er det typisk vindmølleproducenter, byggebranchen eller andre skibsejere, og for andre materialer kommer det an på om vi taler om genbrug eller genanvendelse,” siger Ole Andersen.
Virksomheden er en måned fra at have en operationsklar IT-platform, og har i april i år underskrevet et Letter of Intend med Floating Power Plant om at levere 3.500 mT cirkulært stål, der skal anvendes til fundamentet på deres flydende vindmølle, som også indeholder bølgeenergi og Power-2-X applikationer.
Lovgivningen omkring genbrug og cirkularitet er dog endnu ikke tilstrækkelig for at sikre en mere bæredygtig recycling, mener Renable.
”I branchen bliver mængden af genanvendt materiale oftest målt på, hvor stor en procentdel af materialerne, der forlader ophugget, men derefter mistes overblikket over hvor materialerne ender, og i hvilket omfang de indgår i den cirkulære økonomi."
"Vi ønsker en lovgivning hvor dokumentation af cirkularitet til slutbrugerne er et krav, og hvor reglerne for rapportering på området er harmoniserede mellem nationale og internationale regler. En sådan transparens vil øge konkurrencen og gavne mængden af genanvendte materialer, og dermed både klimaet og branchen.
Der er rigtigt meget god EU-lovgivning vedtaget og på vej, og vi ønsker os, at lovgivningen bliver udbredt til flere områder og behandlet mere konsekvent, samt at der gøres et større stykke arbejde for at harmonisere dette globalt,” siger Ole Andersen.