Tor Anglia solgt til ophugning
Selv om vi igennem længere tid har forsøgt at sælge Tor Anglia til videre drift, er det ikke lykkedes at finde en køber, der ville drive det snart 33 år gamle skib videre. Derfor er det besluttet at lade skibet hugge op.
I den forbindelse har DFDS lagt vægt på at følge de internationale retningslinjer for miljømæssig og arbejdsmiljømæssig forsvarlig recycling, som FN's søfartsorganisation IMO har udviklet og fremlagt til ratificering i de enkelte lande, og som Danmarks Rederiforening også anbefaler.
Det betyder bl.a., at DFDS har fået skibet kortlagt for potentielt farlige stoffer af klassifikationsselskabet Det Norske Veritas, der har udfærdiget et såkaldt "grønt pas".
Det grønne pas bringes med skibet til det miljøcertificerede Jiangmen Yinhu Yard i Kina, der på grundlag af passet kan gennemføre en forsvarlig recycling af skibet på land.
Skibet sejles i øjeblikket til Kina af dets egen besætning, idet skibets sidste opgave endte i Fujairah i de Forenede Arabiske Emirater.
Kilde: DFDS Weekly