Havne kæmper om pladserne i PtX-kapløb
Der er rift om at få en rolle i den fremtidige produktion af grønne brændstoffer gennem Power-to-X teknologi blandt danske havne, viser en kortlægning, som Børsen har foretaget. Ud af 42 havne forventer de 21 at spille en rolle i omdannelsen af grøn el til grøn brint, e-metanol eller e-ammoniak.
Rønne Havn hører blandt dem, der vil tiltrække produktion af grønt brændstof til havnen. Arkivfoto..
17 af de interessede havne har allerede konkrete planere for, hvordan de kan få en bid af den fremtidige grønne kage.
“Lige nu gør havnene deres hoser grønne for at tiltrække investeringerne, fordi de kan se, at det er et område, der står foran en voldsom vækst. Og det er gigantiske investeringer, der skal til i det her marked. Havnene vil selvfølgelig gerne have en bid af den kage, så der er selvfølgelig en positionering i gang,” siger Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime til Børsen.
Esbjerg Havn og Rønne Havn er et par af dem, der kan have et særligt godt udgangspunkt på grund af de planlagte energiøer i Nordsøen og Østersøen.
“Vi ser et kæmpe potentiale, og det styrker vores arbejde i at blive en energihavn med fokus på grøn omstilling og grønne skibsbrændstoffer. Vores håb er, at vi kan udnytte Bornholms enestående placering i Østersøen og skabe vækst. Både for Rønne Havn og Bornholm, men sådan set også for Danmark,” siger Lars Nordahl Lemvigh fra Rønne Havn til avisen.
I Esbjerg har Copenhagen Infrastructure Partners planer om at investere 8 mia. kr. i opførelsen af Danmarks største PtX-anlæg, der skal levere e-ammoniak til landbruget og skibsfarten.
Et af de store problemer for de interessede havne er imidlertid, at det ikke står tindrende klart, hvilken type grønt brændstof, der vil blive mest efterspurgt. Det får flere havne til at se tiden an - bl.a. Aarhus Havn.
“Vi er i dialog med samarbejdspartnere, men vi har ikke noget konkret på nuværende tidspunkt. Vi afventer det lidt i forhold til, hvilken vej udviklingen går, fordi vi ikke ved, hvilket brændstof vi skal satse på,” siger Thomas Haber Borch, havnedirektør i Aarhus Havn til Børsen.
Maersk har for længst lagt sig i spidsen blandt de store containerrederier i transformationen til at benytte grønne brændstoffer og har således bestilt et dusin 16.000 teu containerskibe, der skal kunne drives af e-metanol.
Men Maersk har på den anden siden heller ikke afskrevet e-ammoniak for en mulighed i fremtiden, ligesom andre rederier ser e-brint som et grønt alternativ.
Kilde: Børsen.